اندومتریوز چیست؟⛔

اندومتریوز چیست؟⛔

اندومتریوز شرایطی است که در آن بافتی شبیه به پوشش رحم در سایر قسمت های بدن شما رشد می کند. هنگامی که این بافت در مکان های نامناسب رشد می کند، می تواند باعث شود که علائم ناراحت کننده ای را تجربه کنید که می تواند بر زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد. برخی از افراد مبتلا به اندومتریوز نیز مشکلاتی برای باردار شدن دارند. برای آشنایی بیشتر با اندومتریوز تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آندومتر پوشش داخلی رحم شماست. این بافت همان چیزی است که در طول دوره قاعدگی می ریزد. اندومتر را به عنوان لایه هایی از بافت در نظر بگیرید که در امتداد پوشش داخلی رحم شما ایجاد می شود. وقتی پریود می شوید، این لایه ها از دیواره های رحم می افتند و بدنتان را ترک می کنند.

اندومتریوز چقدر جدی است؟

اندومتریوز یک بیماری شایع است که می تواند در زندگی روزمره شما اختلال کند. این می تواند باعث درد طولانی مدت، اختلال در چرخه قاعدگی و مشکلات باروری شود. این عارضه را با درمان میتوان کنترل کرد.

برخی از عوامل خطر اندومتریوز چیست؟

عواملی وجود دارد که می توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عارضه قرار دهند. این عوامل شامل موارد زیر است:

• سابقه خانوادگی اندومتریوز
  • سنی که برای اولین بار پریود می شوید.
  • طول چرخه قاعدگی ( زمان کوتاه تر بین قاعدگی ها)

چه چیزی باعث اندومتریوز می شود؟

علت اندومتریوز ناشناخته است. هنگامی که به این عارضه مبتلا هستید، بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در مکان های نامناسبی رشد می کند. هنگامی که در مکان هایی مانند خارج رحم، لوله های فالوپ، تخمدان ها، روده و داخل حفره لگن ایجاد میشود، میتواند علائم دردناکی ایجاد کند.

علائم اندومتریوز چیست؟

علائم زیادی با اندومترویز مرتبط است. علامت اصلی درد است. این درد می تواند شدید یا خفیف باشد. معمولا می تواند در شکم، ناحیه لگن و کمر احساس شود. اگرچه اندومتریوز یک بیماری شایع است، اما همه افراد علائم را تجربه نمی کنند.

گاهی اوقات ممکن است این عارضه را داشته باشید و تا زمانی که در طی یک روش دیگر یا بررسی ناباروری مشخص نشود، از آن مطلع نباشید. افرادی که علائم این عارضه را تجربه می کنند، ممکن است موارد را نیز داشته باشند:

• درد های قاعدگی بسیار دردناک
  • درد در ناحیه شکم یا کمر درد در طول دوره قاعدگی
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی شدید در طول قاعدگی یا لکه بینی

هیچ ارتباطی بین علائم اندومتریوز و شدت بیماری وجود ندارد. برخی از افراد ممکن است لکه اندومتریوز بسیار کمی داشته باشند و همچنان درد شدیدی را تجربه کنند. افراد دیگر ممکن است اندومتریوز شدید داشته باشند، اما درد زیادی را تجربه نکنند.

اولین علائم اندومتریوز چیست؟

افراد مبتلا به اندومتریوز درد را در طول دوره قاعدگی تجربه می کنند. این درد اغلب در شکم، کمر و ناحیه لگن احساس می شود. همچنین پریود ها می توانند سنگین تر از معمول باشند و ممکن است بین سیکل ها ( خونریزی خفیف) وجود داشته باشد.

اندومتریوز چگونه تشخیص داده می شود؟

در بسیاری از موارد، تشخیص این عارضه با علائم شما شروع می شود. قاعدگی های دردناک و سنگین ممکن است باعث شود که با پزشک خود تماس بگیرید. در قرار ملاقات با پزشک خود، پزشک شما ممکن است با پرسیدن سابقه پزشکی شخصی شما، در مورد بارداری های شما و افراد دیگری در خانواده شما مبتلا به آندومتریوز هستند، شروع کند.
همچنین در طول معاینه، معاینه لگن نیز انجام می شود. اگر پزشک شما به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد، احتمالا تصویربرداری از لگن را با سونوگرافی انجام می شود. با توجه به علائم، نتایج معاینه فیزیکی و سونوگرافی، برای نقشه برداری از بیشتر اندومتریوز نیز تجویز می شود.

درمان اندومتریوز چیست؟

بهترین متخصص زنان، برای درمان اندومتریوز چند عامل را در نظر می گیرد از جمله:

• شدت اندومتریوز شما
  • سن شما
  • برنامه های شما برای بارداری های آینده
  • شدت علائم شما

در بسیاری از موارد، برنامه درمانی شما در درجه اول بر مدیریت درد و بهبود مشکلات باروری متمرکز است. این کار را نیز می توان از طریق دارو ها و جراحی انجام داد.

دارو ها اغلب برای کمک به کنترل علائم اندومتریوز استفاده می شوند. تمام اسم ها می تواند شامل دارو های ضد درد و هورمون درمانی باشند. برای از بین بردن این عارضه گزینه های هورمونی وجود دارد که شامل:

• کنترل بارداری: اشکال مختلفی از گزینه های سرکوب هورمونی وجود دارد، از جمله گزینه های ترکیبی با استفاده از استروژن و پروژسترون.
  • دانازول: این نوع دیگری از دارو های هورمونی است که تولید هورمون هایی را که باعث پریود شدن شما میشوند متوقف می کند. در حین مصرف این دارو برای علائم اندومتریوز، ممکن است گاه به گاه دوره قاعدگی داشته باشید، یا ممکن است به طور کامل متوقف شود.

با تمام این دارو ها، توجه به این نکته مهم است که در صورت قطع مصرف دارو، علائم شما ممکن است عود کند. این دارو ها در دوران بارداری یا اگر به دنبال تلاش برای بارداری هستید، توصیه نمی شود.

آیا می توان از اندومتریوز پیشگیری کرد؟

این عارضه وضعیتی نیست که بتوانید لزوما از آن پیشگیری کنید. عوامل خاصی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد، اما در برخی موارد ممکن است همچنان به این عارضه مبتلا باشید. احتمال این که به دلیل ژنتیکی به این عارضه مبتلا شوید، زیاد است.

اندومتریوز چیست

اندومتریوز یک وضعیت پزشکی است که در آن بافتی که به طور معمول رحم را می پوشاند در خارج از آن رشد می کند. این می تواند باعث درد، ناباروری و سایر علائم شود. این یک بیماری مزمن است که میلیون ها زن را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.