بیماری های شایع در زنان

از آنجایی که  زنان جزء قشر حساس جامعه می باشند به راحتی  در معرض بیماری های زیادی قرار می گیرند، برقراری روابط جنسی یکی از مواردی است که اگر با رعایت وحفظ بهداشت انجام نگیرد مشکلات و بیماری های زیادی را برای طرفین ایجاد خواهد کرد البته لازم است خاطر نشان کرد که این مشکلات بیشتر از آقایان گریبانگیر خانم ها می باشد، همچنین تغییرات هورمونی و زایمان از دیگر مواردی است که ممکن است مشکلاتی را برای خانم ها ایجاد نماید؛ به همین جهت بر آن آمدیم تا در ارتباط با بیماری های شایع زنان و روشهای پیشگیری و درمان آن مطالبی را مختصر و مفید در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

بیماری هایی مشترک در بین خانم ها و آقایان

• اختلال در سیستم ایمنی
  • افزایش فشار خون
  • پوکی استخوان
  • بیماری های دستگاه تناسلی مانند عفونت مجاری ادراری،زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

به علت اینکه خانم ها نسبت به آقایان شکننده تر، حساس تر و ضعیف در هستند،از این رو بیماری های ذکر شده در خانم ها شایع تر از آقایان می باشد.

برخی از بیماری های شایع در بین زنان

6 عفونت شایع در بین خانم ها به شرح ذیل می باشد:

عفونت های ناحیه تناسلی

بروز عفونت های ناحیه تناسلی یکی از بیماری هایی است که هر خانمی در طول دوران زندگی خود حداقل یک بار با آن مواجعه شده است چه بسا خانمهایی هستند که در تمام طول زندگی خود با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند اما هیچ اقدام صحیح وموثری در بهبود این وضعیت انجام نداده است. عدم رعایت بهداشت فردی و جنسی و همچنین وجود برخی باکتری ها در بدن انسان منجر به بروز عفونت هایی در ناحیه تناسلی می گردد این عوفنت ها به خودی خود نگران کننده نیستند اما اگر به موقع تحت درمان صحیح قرار نگیرند ممکن است مشکلات جدی برای فرد به بار آورد.توصیه می گردد حتما به یک متخصص زنان و زایمان خوب جهت درمان عفونت واژن خود، مراجعه نمایید.

یکی ازبیماری های شایع در بین زنان تشکیل کیسه های مملو از مایعات در داخل یک با هر دو تخمدان می باشد، کیست ها انواع مختلفی دارند که تقریبا علائم و نشانه های بین شان مشترک می باشد،از جمله نشانه های بروز کیست های تخمدان میتوان به علائمی چون دردهای شکمی،تورم و نفخ،مقاربت دردناک و لگن درد اشاره کرد.

تنبلی تخمدان

افزایش  بیش از حد میزان چربی در بدن خانم ها، باعث برهم خوردن تعادلات هورمونی گشته که در نتیجه در عملکرد تخمک گذاری نیز اختلال ایجاد می کند که به آن تنبلی تخمدان گفته می شود،متاسفانه این عارضه یکی از مشکلات و بیماری های رایج در بین خانم ها بوده که یکی از عوارض آن ناباروی می باشد.

از علل اصلی تنبلی تخمدان می توان به مواردی چون چاقی، ژنتیک ،عوغنت های لگن و رحم، مشکلات هورمونی و استرس اشاره کرد.

چسبندگی رحم یا سندروم آشرمن

این عارضه نیز متاسفانه در بین خانم ها یکی از بیماری های شایعی است که خانم ها را درگیر خود نموده است. این سندروم ممکن است به طور اکتسابی فرد را درگیر خود کرده باشد البته مواردی چون عفونت های زنان، بارداری، زایمان و همچنین عمل های جراحی رحم و تخمدان از عوامل بروز این عارضه می باشند.

سندروم آشرمن اغلب علائمی چون بی نظمی های قاعدگی ،سقط مکرر جنین و نازایی از جمله مشکلاتی هستند که خبر از چسبندگی های رحمی می دهند، البته لازم به ذکر است که این عارضه بطور بالینی قابل تشخیص نمی باشد، پزشک متخصص پس از مشاهده و بررسی علائم مربوطه در صورت مشکوک شدن به عارضه چسبندگی رحم برای فرد مورد نظر لاپاراسکوپی  و یا عکس رنگی تجویز نموده و سپس برای روشهای درمانی اقدام می نماید.

دکتر نادره شایگان جراح،متخصص زنان،زایمان و نازائی  با بهره گیری از بروز ترین متدهای  پزشکی ، به تشخیص  انواع مشکلات زنان و مسائل مربوط به نازایی می پردازد،  شما کاربران گرامی می توانید  برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با  شماره های  021_44211119
021_22300703  تماس بگیرید و یا به آدرس  اینستــاگـرام  ایشان مراجعه نمایید .

فیبروم رحم

رشد بیش از اندازه بافت های عضلانی داخل رحم را توده های عضلانی یا همان فیبروم رحم می گویند،این توده ها اغلب خوش خیم می باشند. دوره رشد فیبروم از سن بلوغ تا دوران 45 سالگی خانم ها می باشد.

فیبروم ها انواع و اندازه های مختلفی دارد، این عارضه با نشانه هایی چون لکه بینی یا خونریزی زیاد،بزرگی شکم،احساس درد شدید در دوران پریودی خود را نمایان می سازد؛ در این موارد با مرتجعه به پزشک متخصص زنان انجام معاینات بالینی و سپس سونورافی یا ام آر آی فیبروم تشخیص داده شده و مراحل درمانی آن طی می گردد.

بیشتر بخوانید : دلایل خونریزی در یائسگی

سرطان رحم وتخمدان

از پنجمین سرطان های شایع در بین خانم ها، سرطان تخمدان می باشد، همانگونه که می دانید  تخمدان ها غده تولید مثل زنان می باشند که هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید می نمایند،از تکثیرسلول های غیرطبیعی داخل تخمدان بصورتی که غیر قابل کنترل باشد تومور هایی در داخل تخمدان ایجاد می گردد،عدم درمان به موقع تومور منجر به سرطان تخمدان می گردد.توصیه می گردد در صورت مشاهده علائمی چون بی نظمی در قاعدگی،احساس درد در مقاربت جنسی ، تکرر ادرار و درد در ناحیه لگن حتما به پزشک متخصص زنان وزایمان خوب مراجعه نمایید، در این مواقع پزشک متخصص پس از معاینات لگنی ، تجویز سونوگرافی واژینال وآزمایش خون به بررسی مشکل شما پرداخته و در صورت مشخص شدن این عارضه روش درمانی مربوطه را در پیش خواهد گرفت.

درصورتی که به دنبال بهترین متخصص زنان و نازایی در تهران هستید با مطالعه مقاله مربوطه می توانید اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه کسب نمایید تا با فراغ بال بتوانید پزشک متخصص خوب زنان را برای خویش برگزینید.

** با تشکر از حسن توجه شما عزیزان، مدیریت سایت: دکتر نادره شایگان جراح،متخصص زنان،زایمان و نازائی در تهران **