خشکی واژن + نحوه آن

خشکی واژن + نحوه آن

خشکی واژن یک علامت دردناک است که در دوره ای از زندگی خود آن را تجربه کنند. این علامت می تواند ناشی از کاهش سطح هورمون، شیردهی یا مصرف برخی از دارو ها باشد. برای آشنایی بیشتر با خشکی واژن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن یک علامت دردناک است که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند باعث درد در هنگام نشستن، ورزش، ادرار کردن و مقاربت جنسی شود. به طور معمول، پوشش واژن شما با مایعی روغن کاری می شود که به ضخیم و الاستیک نگه داشتن آن کمک می کند. خشکی واژن زمانی اتفاق می افتد که بافت های واژن شما خشک، نازک و به خوبی مرطوب نشده باشند. خشکی واژن در هر سنی رخ می دهد.

دلایل احتمالی خشکی واژن چیست؟

در بسیاری از موارد، خشکی واژن زمانی اتفاق می افتد که سطح استروژن کاهش یابد. این به طور طبیعی با افزایش سن یا در دوران یائسگی رخ می دهد.  یائسگی زمانی اتفاق می افتد که دوره قاعدگی شما به پایان می رسد و دیگر نمی توانید باردار شوید.هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد، پوست و بافت های فرج و واژن نازک تر و انعطاف پذیر می شوند و واژن شما می تواند خشک شود.

برخی از شرایط سلامتی یا درمان برای شرایط سلامتی  و می تواند باعث خشکی واژن شود. خشکی واژن می تواند ناشی از:

• شیردهی و زایمان
  • قرص های ضد بارداری یا هر نوع کنترل هورمونی
  • درمان های سرطان از جمله شیمی درمانی و هورمون درمانی
  • داروها، از جمله داروهای ضد استروژن
  • برداشتن تخمدان ها

خشکی واژن چه احساسی دارد؟

خشکی واژن باعث ایجاد ناراحتی و درد واژن می شود، به خصوص در هنگام رابطه جنسی، خشکی واژن باعث می شود که:

• سوزش و خارش
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی به دلیل باز شدن بافت دیواره واژن
  • ·یاز به دفع بیشتر ادرار
خشکی واژن

خشکی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک،  خشکی واژن را بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شما تشخیص می دهند. برای یافتن علت، پزشک  در مورد علائم  و داروهایی که مصرف می کنید سوال می کند. پزشک زنان و زایمان ازمایش های زیر را تجویز می کند:

• معاینه لگن برای مشاهده داخل واژن شما ممکن است نازک، خشک و قرمز باشد.
  • آزمایش خون برای تعیین اینکه آیا سطح هورمون یا وضعیت سلامتی باعث خشکی واژن می شود یا خیر.

پزشک در صورت نیاز، نمونه ای از ترشحات واژن را برای رد سایر علل یا بررسی علائم عفونت آزمایش می کند.

خشکی واژن چگونه درمان می شود؟

دارو ها با جایگزینی یا عمل کردن مانند استروژن در بدن شما کار می کنند. آنها فقط با نسخه در دسترس هستند:

• کرم، حلقه یا قرص استروژن با دوز کم: این دارو ها با جایگزینی استروژن در بدن شما کار می کنند. کرم ها و قرص ها مستقیما با استفاده از اپلیکاتور در واژن شما اعمال می شوند. بیشتر آنها برای استفاده روزانه تجویز می شود تا زمانی که تسکین پیدا کنید، در صورت نیاز به صورت هفتگی استفاده می شود.
  • Ospemifene: این دارو تعدیل کننده انتخابی استروژن نامیده می شود و از راه خوراکی مصرف می شود. مانند استروژن در بدن شما عمل می کند و به درمان رابطه جنسی دردناک کمک می کند.
  • DHEA: این داروی دیگری است که مانند استروژن در بدن شما عمل می کند.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیریم؟

خشکی واژن معمولا نشانه یک وضعیت پزشکی جدی نیست، اما از صحبت با پزشک خود در مورد آن خجالت بکشید. اما گزینه های درمانی زیادی برای این علامت رایج وجود دارد. در صورتی داشتن این عارضه با پزشک تماس بگیرید:

• در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد می کند.
  • با درمان بدون نسخه بهتر نمی شود.
  • همراه با خونریزی شدید واژن است.
خشکی واژن

خشکی واژن یک بیماری شایع است که می تواند زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های واژن رطوبت کافی تولید نمی‌کنند که منجر به ناراحتی، خارش و درد در حین مقاربت می‌شود. چندین علت برای خشکی واژن وجود دارد، از جمله تغییرات هورمونی (مانند یائسگی یا شیردهی)، برخی داروها، استرس، اضطراب و برخی شرایط پزشکی.