درمان تبخال تناسلی

درمان تبخال تناسلی

یکی از بیماری هایی که اغلب جوانان را به خود درگیر می کند تبخال تناسلی (HSV) می باشد. درمان تبخال تناسلی به گونه ای است که بسته به بدن و ویژگی های بالینی هر فرد ممکن است این تبخال ها پس از مدتی دوباره فعال شده و نمایان شوند. تبخالی تناسلی مستقیما می تواند به رابطه جنسی مربوط شود و از فردی به فرد دیگر منتقل شود. فلذا پیش از رابطه جنسی بایستی اطمینان از سلامتی فرد و خودتان داشته باشید. اگر درمان تبخال تناسلی برای شما دغدغه شده است و می خواهید اطلاعاتی در رابطه با آن کسب کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا تبخال تناسلی ایجاد می شود؟

عفونت ها و بیماری های بسیاری می توانند ناحیه تناسلی را درگیر کنند و این بیماری ها اغلب از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند. یکی از بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود تبخال تناسلی می باشد. تبخال تناسلی را به دو نوع 1 و 2 دسته بندی می کنند و افراد بیشتر به تبخال تناسلی نوع 2 مبتلا می شوند.

ویروس تبخال تناسلی به راحتی قابل تشخیص نیست و حتی می تواند به صورت خاموش در بدن افراد وجود داشته باشد و فردی که ناقل این ویروس است می تواند در تماس جنسی با فرد دیگر او را مبتلا کند. در صورتی که تشخیص و درمان تبخال تناسلی به موقع صورت نگیرد می تواند سبب بروز سرطان رحم شود. بنابراین درمان تبخال تناسلی و تشخیص به موقع آن بایستی توسط بهترین متخصص زنان در تهران صورت گیرد و لازم است برای چکاپ های دوره ای نیز مراجعه شود.

به این نکته توجه داشته باشید که این ویروس به هیچ عنوان از طریق توالت فرنگی ، صندلی و حوله و…. منتقل نمی شود زیرا به محض اینکه خارج شود از بین می رود.

جدول زیر اطلاعاتی از ویروس تبخال تناسلی نوع 1 و نوع 2 را ارائه می دهد:

تبخال تناسلی نوع 1علت ایجاد این ویروس تبخال و زخم های سرد می باشد.
تبخال تناسلی نوع 2عفونت ویروسی هرپس عامل اصلی ایجاد این نوع تبخال تناسلی می باشد.

علائم تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یکی از عفونت هایی بوده که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. مهم ترین علائم تبخال تناسلی شامل موارد زیر می شود:

• حساسیت و درد
  • خارش در ناحیه تناسلی
  • داشتن علائمی مشابه آنفولانزا ( تب و سردرد)
  • دردهای عضلانی
  • داشتن زخم و جای زخم
  • برجستگی هایی در سایز های مختلف به رنگ های قرمز و سفید رنگ

تبخال تناسلی در چه نواحی ظاهر می شود؟

تبخال تناسلی بیشتر در نواحی تناسلی بانوان و آقایان ظاهر می شوند. اطراف اندام جنسی مانند واژن ، بیضه و آلت تناسلی ، ران ها ، مقعد ، مجاری ادراری و علاوه بر این ها اطراف دهان می تواند خود را نشان دهد.

به همین جهت توصیه می کنیم در صورتی که مشکوک شدید که رابطه جنسی خطرناک داشته اید و یا ممکن است به تبخال تناسلی مبتلا شده باشید حتما به بهترین متخصص زنان در صادقیه مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که تشخیص به موقع و درمان به موقع می تواند در کنترل و درمان تبخال تناسلی بسیار موثر باشد.

تشخیص تبخال تناسلی

تشخیص تبخال تناسلی HSV به روش های زیر ممکن می باشد:

• نمونه برداری از تاول های موجود در ناحیه تناسلی PCR
  • سرولوژی ( یک آزمایشی که آنتی بادی های ویروس در خون را مشخص می کند)
  • روش قدیمی به صورت کشت ویروس

علت فعال شدن و عود مجدد تبخال تناسلی

یکی از مهم ترین ویژگی های ویروس تبخال تناسلی برگشت مجدد آن می باشد. این عارضه ممکن است با روش های درمان تبخال تناسلی به طور کامل درمان شده باشد اما دوباره بازگردد. البته توجه داشته باشید که به ندرت پیش می آید که علائم آن مانند دفعه اول شدید باشد و بیشتر با علائم ضعیف تر خود را نشان می دهد. علل فعال شدن و عود مجدد تبخال تناسلی می تواند به شرح زیر باشد :

• مقاربت های جنسی و شریک های جنسی متعدد
  • سرما و گرما
  • اضطراب و استرس
  • ابتلا به دیگر عفونت ها

پیشگیری از عود مجدد تبخال تناسلی

برخی روش ها می توانند از عود مجدد تبخال تناسلی پیشگیری کنند و درمان تبخال تناسلی را با موفقیت بیشتری طی کنند. روش هایی که در ذیل به آن ها اشاره شده است کمک می کند تا جای ممکن از عود مجدد ویروس جلوگیری کند.

• سعی کنید استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید.
  • استراحت و خواب کافی داشته باشید.
  • سبک زندگی سالم داشته باشید.
  • انجام فعالیت های ورزشی مداوم را جدی بگیرید.
  • مواد غذایی و مکمل هایی مانند ویتامین E را به منظور کاهش ضعف سیستم ایمنی مصرف کنید.
  • الکل ، سیگار و سایر دخانیات را ترک کنید.( نیکوتین موجود در سیگار سبب می شود خونرسانی به بافت ها با کاهش روبرو شود و ترمیم سلولی با روند کندتری صورت گیرد)
  • مراقبت های ویژه در رابطه جنسی
  • استفاده مرتب از کرم های ضدآفتاب و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید