سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان تومور بدخیمی است که در تخمدان رشد می کند. سلول ها به سرعت تکثیر می شوند و می توانند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آن ها را ازبین ببرند. دستگاه تناسلی زنان شامل دو تخمدان است، یکی در هر طرف رحم. تخمدانها، هر کدام به اندازه یک بادام، تخمک و هورمون های استروژن و پروژسترون تولید می کنند. درمان این سرطان شامل جراحی و شیمی درمانی است. برای آشنایی بیشتر با سرطان تخمدان تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سرطان تخمدان

علائم و نشانه های سرطان تخمدان چیست؟

اغلب علائم واضحی از این سرطان وجود ندارند، با این حال یک به احتمال زیاد یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشید:

• نفخ شکم
  • در غذا خوردن دچار مشکل شدن یا داشتن احساس سیری شدید.
  • ادرار مکرر یا فوری
  • یبوست یا اسهال
  • بی نظمی های قاعدگی
  • سوء هاضمه
  • درد در هنگام مقاربت

این علائم می تواند ناشی از شرایط دیگر باشد، اما اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

علت سرطان تخمدان چیست؟

برخی از عواملی که می توانند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند شامل:

• سن ( خطر برای زنان بالای 50 سال افزایش می یابد)
  • سابقه خانوادگی سرطان تخمدان، سینه یا روده
  • قاعدگی زودتر از سن طبیعی
  • زنانی که بچه دار نشده اند یا اولین فرزند خود را بعد از 35 سالگی به دنیا آورده اند.

تشخیص سرطان تخمدان

اگر علائم احتمالی سرطان تخمدان را تجربه می کنید، پزشک چندین آزمایش یا اسکن را برای جست و جو کیست، تومور یا سایر تغییرات پیشنهاد کند، این ها شامل موارد زیر است:

• معاینه جسمی: که در آن پزشک شکم شما را از نظر وجود توده بررسی می کند و معاینه داخلی واژن را انجام می دهد.
  • آزمایشات خون: برای بررسی تومور رایج برای سرطان تخمدان
  • سونوگرافی لگن: سونوگرافی لگن از پژواک امواج صوتی برای ایجاد تصویری از تخمدان ها و رحم استفاده می کند.
  • سی تی اسکن: سی تی اسکن از اشعه ایکس برای گرفتن تصاویری از داخل بدن شما برای بررسی وجود سرطان و مشاهده اینکه آیا گسترش یافته است، استفاده می کند.
  • PET اسکن: بافت های غیر طبیعی بدن را PET اسکن، برجسته می کند.
  • کولونوسکوپی: کولونوسکوپی، که معاینه روده است تا اطمینان حاصل شود که علائم ناشی از مشکل روده نیست.

این آزمایش ها می تواند نشان دهد که آیا هرگونه ناهنجاری وجود دارد، اما بیوپسی ( نمونه برداری از بافت) تنها راه برای تایید تشخیص است.

سرطان تخمدان

پس از تشخیص سرطان تخمدان چه کاری باید انجام داد؟

پس از اینکه متوجه شدید این سرطان دارید، احساس شوکه، ناراحتی، اضطراب یا سردرگمی کنید. همه این حالتها عادی هستند. در این مرحله خیلی مهمه در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود و خانواده خود صحبت کنید. به همان اندازه که احساس می کنید نیاز دارید، به دنبال اطلاعات باشید. این به شما بستگی دارد که چقدر می خواهید در تصمیم گیری در مورد درمان خود مشارکت داشته باشید.

سرطان تخمدان چگونه درمان می شود؟

سرطان تخمدان اغلب زمانی بروز می کند که گسترش یافته باشد. پزشک زنان و زایمان با توجه به شدت بیماری درمان های زیر را در نظر می گیرد:

جراحی

برای تعیین وسعت بیماری استفاده می شود و در صورت موضعی بودن، درمان اصلی است. اگر سرطان گسترش یافته باشد، سعی می شود تا حد امکان حذف شود.

شیمی درمانی

از داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. اکثر زنان پس از شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده انجام می دهند. برخی از زنان قبل از جراحی، شیمی درمانی را با هدف کوچک کردن تومور ها و راحت تر کردن برداشتن آن ها انجام می دهند.

پرتو درمانی

پرتودرمانی را می توان برای درمان لگن یا سیار نقاط سرطانی که گسترش یافته اند استفاده کرد.

عوامل خطر سرطان تخمدان چیست؟

عوامل خطر شامل، سن، سابقه خانوادگی این سرطان، جهش های ژنی خانوادگی و چاقی می باشد. مهم است که زنان، از بدن خود و هر تغییری که تجربه می کنند آگاه باشند. معاینات منظم می تواند به شناسایی مشکلات احتمالی در مراحل اولیه کمک کند. اگر در مورد این سرطان یا هر سوالی مرتبط با سلامتی نگرانی دارید، بهتر است با یک متخصص پزشکی مشورت کنید که می تواند بر اساس شرایط خاص شما توصیه های شخصی ارائه دهد.

درمان سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نوعی سرطان است که از تخمدان ها شروع می شود که اندام های تناسلی زنانه مسئول تولید تخمک هستند. این یکی از شایع ترین انواع سرطان در زنان است و اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

سوالات