عفونت لگن (PID)

عفونت لگن (PID)

عفونت لگن یک بیماری التهابی است که در قسمت اندام های جنسی زنان اتفاق می افتد و هر زنی در طول زندگی می تواند به این عفونت دچار شود. البته احتمال بروز آن در افراد با رابطه های جنسی ناسالم و یا افرادی که چند شریک جنسی دارند بیشتر است.

یکی از مهم ترین دلایلی که می تواند در بروز درد در ناحیه لگن موثر باشد عفونت لگنی است. غیر از عفونت لگنی عوامل دیگری مانند آندومتریوز، چسبندگی های لگنی بعد از اعمال جراحی یا بدخیمی های مربوط به تخمدان، مشکلات روده، مثانه و همچنین ستون مهره ها هم می توانند درد در ناحیه لگن ایجاد کنند. شایع ترین عامل درد های لگنی التهاب یا همان عفونت لگن است.

مهم ترین عامل ایجاد عفونت لگن مداخلات پس از زایمان سقط عمدی و دستکاری شده است و داشتن تب و درد زیر شکمی از علائم شایع آن است.

عوامل موثر در عفونت لگن

عوامل متعددی در ایجاد عفونت لگن تاثیر دارند که در ادامه به تعدادی از آن ها خواهیم پرداخت:

1. نزدیکی های محافظت نشده که امکان ابتلا به بیماری های مقاربتی مثل سوزاک و سفلیس و بعضی از باکتری های خاص که می توانند لگن را گرفتار عفونت کنند.
  2. عفونت به دنبال استفاده از IUD
  3. دستکاری هایی که پس از زایمان صورت می گیرد مانند تلاش جهت خارج کردن جفت یا کنترل خونریزی
  4. سقط جنین عمدی که توسط افراد ناشی صورت می گیرد.

علائم عفونت لگنی

مهم ترین علامت عفونت حاد ایجاد درد شدید زیر شکمی و تب و لرز است. همچنین درد در هنگام مقاربت و قاعدگی فرد درد زیادی را تحمل می کند و باید هرچه سریع تر برای تشخیص و شروع درمان به پزشک مراجعه نماید. زیرا در صورتی که این عفونت درمان نشود سبب ایجاد زخم، مشکلات باروری و آبسه می شود. همچنین این عفونت باید به سرعت درمان شود زیرا می تواند سبب ایجاد مشکل در ناحیه تناسلی زن شده و به اندام های آن آسیب برساند.

همچنین عفونت لگنی می تواند با حالت تهوع، درد در ناحیه کمر و گرفتگی بدن، خونریزی یا لکه بینی و مشکلات ادراری در هنگام دفع مانند سوزش یا تکرر ادرار شود.

عفونت لگن

راه های جلوگیری از ابتلا به عفونت لگن‎

همانطور که گفتیم مهم ترین عامل بروز عفونت لگنی مربوط به بیماری های مقاربتی می باشد. بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به عفونت لگنی باید مراقب باشی تا به بیماری های مقاربتی دچار نشویم. در ادامه برخی از راهکار های جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی توضیح داده شده است:

1. جلوگیری از داشتن رابطه مقعدی که در کجموع از لحاظ بهداشتی رد شده است.
  2. برای انجام رابطه جنسی با پارتنر خود حتما از وسایل بهداشتی مانند کاندوم استفاده کنید.
  3. قبل و بعد از رابطه حتما به خوبی خود را بشویید.
  4. در محل آلوده اقدام به نزدیکی نکنید.
  5. در صورت داشتن رابطه جنسی به صورت دوره ای آزمایش های بیماری های مقاربتی همانند تست ایدز و … را انجام دهید.
  6. از استفاده از دوش های واژینال پرهیز کنید زیرا سبب افزایش باکتری می شوند.

اگر علائم این بیماری را دارید سریعا به پزشک مراجعه نمایید زیرا سبب کم شدن عوارض بیماری می شود.

تشخیص التهاب لگن

در مرحله ی اول در صورت داشتن این علائم باید به پزشک مراجعه نمایید. زیرا این علائم به طور اختصاصی برای التهاب لگن نبوده و ممکن است به بیماری دیگری دچار شده باشید. پزشک با معاینه و بررسی علائم و تجویز آزمایش خون نسبت به تشخیص اقدام می نماید. برای انجام معاینه پزشک اقدام به معاینه ی دهانه رحم و تخمدان ها می نماید و در بعضی مواقع دهانه رحم را تکان می دهد. در هنگام معاینه ممکن است بیمار احساس درد داشته باشد.

در برخی بیماران ممکن است تشخیص با موارد بالا انجام نشود و پزشک مشکوک به بیماری های دیگر باشد. پزشک متخصص زنان و زایمان در این شرایط انجام سونوگرافی را تجویز می کند تا از ابتلا به آبسه و دیگر بیماری ها آگاه شود.یم.

روش‌های درمان التهاب لگن

درمان بیماری های عفونت لگنی در افراد باید دو طرفه انجام شود یعنی هم زن و هم مرد باید درمان را شروع کنند. برای شروع درمان شریک جنسی شما باید آزمایش بیماری های جنسی را داده تا از مبتلا نبودن به آن ها اطمینان حاصل شود. سپس حتی اگر جواب آزمایشات منفی باشد باید هر دو نفر تحت درمان باشند زیرا امکان ابتلای مجدد در صورت درمان نشدن شریک جنسی وجود دارد.

برای درمان عفونت لگنی پزشک قرص های مخصوص به ویژه آنتی بیوتیک تجویز می کند. مصرف به موقع این قرص ها برای مدت زمانی که پزشک به شما تجویز کرده است در روند درمان تاثیر به سزایی دارد. معمولا طول درمان مصرف دارو های آنتی بیوتیک 2 هفته می باشد. در صورتی که با مصرف قرص احساس بهبود کردید هرگز قرص را قطع نکنید و طبق دستورالعمل پزشکی برای تعداد روز های تعیین شده مصرف نمایید زیرا می تواند سبب بازگشت بیماری شود.

پس از اتمام قرص ها به پزشک مراجعه کرده و دوباره معاینه شوید. پس از معاینه آزمایشات را انجام دهید و در صورتی که باز هم عفونت در بدنتان وجود داشته باشد پزشک اقدام به تغییر دارو ها یا تغییر دوز آن ها می نماید.

بهترین دارو های درمان عفونت لگنی

دارو های متعددی به منظور درمان این عفونت وجود دارند که این دارو ها عبارتند از داکسی سایکلین، مترونیدازول، افلوکساسین، سفوکستن و ….

نکته حائز اهمیت این است که این دارو ها باید حتما طبق تجویز پزشک مصرف شوند و هرگز فرد خود درمانی انجام ندهد.

عوارض مهم عفونت لگنی

این بیماری در صورتی که به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود می تواند عوارضی را برای فرد در پی داشته باشد که عبارتند از:

1. ایجاد چسبندگی در اطراف لوله های رحم
  2. می تواند سبب نازایی شود.

کلام آخر:

عفونت لگن یک بیماری التهابی است که ممکن است برای هر زنی اتفاق بیافتد. نکته مهم این است که پس از مشاهده علائم فرد هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و نسبت به درمان اقدام نماید. همکاری بیمار و شریک جنسی او در روند درمان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای درمان عفونت لگن بهتر است به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.