فیبروم رحم

فیبروم یا میوم یا لیومیوم به توده های رحمی اطلاق می شود که به سایزهای مختلف در رحم ظاهر می شوند و اساسا خوش خیم هستند که حدودا 30 درصد از خانم ها دارای فیبروم رحمی می باشند که در سن بلوغ شروع می شود که با افزایش سن درصد آن نیز بالا می رود.

منشاء فیبروم رحمی از سلول های عضله صاف میومتر رحم و بافت همبندی بین سلولی است.

علت خاصی برای فیبروم رحمی یافت نشده است اما از آنجایی که فیبروم ها به ندرت قبل از بلوغ یافت می شود و در سنین باروری بیشترین رشد را دارند و بعد از یائسگی کوچک می شوند نتیجه گیری شده است که هورمون های تخمدانی، استروژن و پروژسترون در رشد فیبروم نقش داشته باشند.

تولید این هورمون ها در داخل بافت فیبروم با مقایسه با بافت طبیعی رحم بالاست. نقش پروژسترون در رشد فیبروم بیشتر از هورمون استروژن است.

فاکتورهای رشد خاصی در داخل فیبروم وجود دارد که باعث تکثیر عضله صاف رحمی و افزایش ماتریکس خارج از سلولی می شوند.

فیبروم رحم

فیبروم در چه افرادی بیشتر دیده می شود؟

(عوامل مستعد کننده)

سیکل قاعدگی زود هنگام: شروع اولین قاعدگی در زیر 10 سالگی

سابقه خانوادگی: وجود فیبروم در بستگان درجه یک، شانس ابتلا را 2/5 برابر بیشتر می کند.

نژاد: در سیاه پوستان 9/2 برابر سفید پوستان دیده می شود.

چاقی و اضافه وزن: در خانم های چاق به علت تبدیل هورمون مردانه به استروژن و کاهش فاکتورهای متصل شونده به هورمون باعث افزایش هورمون استروژن می شود که این عارضه به رشد سریع فیبروم کمک شایانی می کند.

تغذیه نامناسب: غذاهای غنی از گوشت قرمز در مقایسه با رژیم غنی از سبزیجات

گفته می شود که مصرف سیگار، ورزش و فعالیت های فیزیکی، افزایش تعداد زایمان ها باعث کاهش رشد فیبروم می شود، اما قرص های جلوگیری و هورمون درمانی در خانم های یائسه تاثیری در رشد و ایجاد فیبروم ندارد.

در حالی که آسیب بافتی و التهاب ناشی از عوامل محیطی و یا عفونت امکان دارد که در شروع فیبروم موثر واقع شود.

علائم فیبروم رحم

علائم بستگی به موقعیت و سایز فیبروم دارد. از نظر موقعیت فیبروم ها به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

• فیبروم هایی که به طرف داخل رحم رشد می کنند که به فیبروم های زیر مخاطی شهرت دارند.
  • اگر فیبروم در بافت عضله باشد، اینترامورال نام دارد.
  • فیبروم هایی که به طرف بیرون رحم هستند به فیبروم های زیر سروزی شناخته شده اند.

گفته می شود که به ندرت در دهانه رحم و یا اطراف رحم فیبروم رحم دیده می شود.

فیبروم های کوچک اینترامورال و زیر سروزی می توانند کاملا بدون علامت باشند، اگر رشد زیادی داشته باشند، علائمی مانند: خونریزی، درد وعلائم فشاری که خاص فیبروم های خیلی بزرگ زیر سروزی است که باعث انسداد حالب می شوند و مشکلات ادراری ایجاد می کنند و یا درد های لگنی و یا گاهی مواقع فیبروم های پایه دار دچار پیچ خوردگی خواهند شد که دچار درد شدید و در مواردی نیاز به عمل پیدا می کنند.

اکثرا فیبروم ها خیلی کُند رشد می کنند اما رشد سریع آنان در بعد از یائسگی همراه بودن با درد و خونریزی باید جدی گرفته شود که احتمال بدخیمی وجود دارد.

تشخیص فیبروم رحم

معاینه لگنی مواقعی که فیبروم اینترامورال نسبتا بزرگ یا زیر سرور باشد که به صورت توده سفت با شکل نامنظم و بدون بدون لمس بوده باشد. اما توده های کوچک زیر مخاطی توسط معاینه دو دستی ممکن است که تشخیص داده نشود.

ارزیابی دقیق فیبروم از نظر تعداد و سایز و موقعیت در رحم از سونوگرافی در واژینال یا سونوگرافی شکمی یا بررسی داخل رحم  توسط هیستروسکوپ که مشابه به آندوسکوپی معده می باشد، استفاده می شود.

متخصص زنان و زایمان گاهی از MRI  نیز برای این عارضه تجویز می نماید. جهت انجام هر اقدامی نیاز است که موقعیت، اندازه و سایز فیبروم ها مشخص باشد.

سونوگرافی سریع ترین و ارزان ترین وسیله جهت تشخیص فیبروم از نظر پاتولوژی های لگنی است.

فیبروم رحمی و تاثیر آن بر باروری

فیبروم های زیرمخاطی اگر باعث تغییر شکل داخل رحم شوند، می توانند باعث کاهش باروری، افزایش سقط و زایمان زودرس خواهند شد. عمل جراحی آنان باعث افزایش باروری می شود. اما فیبروم های اینترامورال باروری را مختصر کاهش می دهند و با عمل جراحی میزان باروری را افزایش نمی دهند. فیبروم های زیرسروزی نیز هیچ تاثیری در بارداری ندارند و عمل جراحی نیز بی تاثیر در بارداری می باشد.

اثرات بارداری روی رشد فیبروم

در اکثریت موارد تاثیری ندارد، اما برای همه ی خانم ها این کلام صدق نمی کند. بدین معنا که در گروهی باعث رشد فیبروم که بسته به ژن و گیرنده هورمونی و فاکتورهای رشد دارد و 4 هفته بعد از زایمان سایز فیبروم کاهش پیدا می کند. در 5 درصد از مواقع در دوران بارداری در داخل فیبروم خونریزی  می شود و درد شدید ایجاد می کند و که البته به دارو درمانی جواب خواهد داد.

درمان فیبروم رحم

فیبروم ها چون تومورهای خوش خیم رحمی هستند، مرگ و میر ناشی از آن بسیار کم می باشد و در بسیاری از موارد بی علامت ظاهر خواهند شد، بنابراین در مواقع تشخیص جراح،متخصص زنان و زایمان و نازایی باید به بیمار توضیحات لازم داده شود که در مواقع ضروری این توده چه هنگام نیاز به درمان  و یا نیاز به عمل جراحی دارد.

درمان متناسب با علائم، عوارض، سن بیمار، خواسته بیمار جهت بارداری و حفظ رحم متغیر است.

انواع درمان ها شامل: درمان های طبی، برداشتن فیبروم توسط لاپاراسکوپ، هیستروسکوپ، هیسترکتومی و یا آمبولیزاسیون شریان های رحمی است.

تحت نظر گرفتن بیمار

عدم درمان فیبروم به ندرت منجر به آسیب می شود مگر این که خیلی فیبروم بزرگ باشد و یا این که علائم انسدادی و خونریزی شدید که منجربه آنمی شود.

در مواردی که علائم خفیف و یا متوسط است و خانم ها نزدیک به سن یائسگی می باشند، فقط تحت نظر گرفته می شوند.

درمان های دارویی

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در مواردی در کاهش مقدار خونریزی موثرند. استفاده از داروهایی که باعث یائسگی کاذب می شوند، باعث قطع خونریزی های ماهانه می شوند و در نتیجه منجربه کاهش سایز و رحم می شود ولی با قطع دارو علائم در عرض 4 الی 8 هفته باز می گردد. از این داروها در مواردی تجویز می شود که بیمار کاندید عمل جراحی است ولی آنمی شدید دارد.

با قطع قاعدگی و مصرف آهن کم خونی جبران می شود و جراحی صورت می گیرد، یا خانم های یائسه که خونریزی دارند و بعد از بررسی های لازم، کورتاژ تشخیصی از این دارو استفاده می کنیم به این امید که بعد از چند ماه بیمار یائسه شده و قاعدگی قطع شود.

عوارض این دارو کاملا شبیه به یائسگی است. همچون گرگرفتگی، پوکی استخوان، افسردگی، کاهش تمایل جنسی

استفاده از داروهای ضد پروژسترونی دارد.

آی یو دی هایی که پروژسترون به مقدار کم روزانه در رحم آزاد می کنند و باعث کاهش خونریزی می شوند به شرط این که حفره رحمی مشکلی نداشته باشد وسایز آن بیشتر از 12 سانت نبوده باشد.

دکتر نادره شایگان جراح،متخصص زنان،زایمان و نازائی  با بهره گیری از بروز ترین متدهای  پزشکی ، به تشخیص  انواع مشکلات زنان و مسائل مربوط به نازایی می پردازد،  شما کاربران گرامی می توانید  برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با  شماره های  021_44211119
021_22300703  تماس بگیرید و یا به آدرس  اینستــاگـرام  ایشان مراجعه نمایید .

درمان های جراحی

درخانم هایی که خونریزی های قاعدگی شدید است و باعث آنمی شدید می شود که علائمی همچون درد لگنی، تکرر ادرار و انسداد حالب را ایجاد می نمایند، بهترین کاندید عمل جراحی هستند. همانطور که قبلا ذکر شد انتخاب هرکدام از درمان های با مشورت متخصص زنان و زایمان و خود بیمار صورت می گیرد.

درمان ها عبارتند از: جراحی میومکتومی، هیسترکتومی، هیستروسکوپی، آمبولیزاسیون شریان رحمی.

میومکتومی که فقط فیبروم برداشته می شود و جایگزین خوبی برای هیسترکتومی است. خطر آسیب میومکتومی در حین عمل کمتر از هیسترکتومی می باشد و باعث حفظ رحم و قدرت باروری می باشد. طول مدت عمل شاید بیشتر از هیسترکتومی می باشد ولی مقدار خونریزی و عوارض کمتر از هیسترکتومی است. در خانم هایی که فیبروم بزرگ دارند، و تمایل به بارداری دارند، میومکتومی انجام می گیرد. میومکتومی یا از طریق لاپاراسکوپی و یا از طریق جراحی (بازکردن شکم بیمار) صورت می گیرد. بعد از خارج نمودن فیبروم محل را بخیه می زنند. در مواقعی که فیبروم رشد به داخل رحم دارد، یعنی فیبروم از نوع زیر مخاطی است، می توان فیبروم را از طریق هیستروسکوپ از طریق واژینال خارج نمود. در صورتی که حفره رحمی تغییر شکل نداشته باشد، می توان از طریق لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی خارج نمود.

آمبولیزاسیون شریان رحمی هم برای کاهش سایز فیبروم و جلوگیری از رشد آن صورت می گیرد، اما به علت این که ممکن است باعث نارسایی تخمدان (تنبلی تخمدان) شود، در افرادی که بعدها قصد بارداری دارند، استفاده نمی شود.

میومکتومی ضمن زایمان سزارین

برداشتن فیبروم ضمن زایمان سزارین با موارد خاص صورت می گیرد. محل فیبروم بسیار حائز اهمیت است. در مواردی پرخونی رحم و احتمال خونریزی زیاد مانع از انجام این عمل می شود، به طور کل می توان گفت برداشتن فیبروم همراه با زایمان سزارین، همیشه امکان پذیر نیست.

درصورتی که به دنبال بهترین متخصص زنان و نازایی در تهران هستید با مطالعه مقاله مربوطه می توانید اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه کسب نمایید تا با فراغ بال بتوانید پزشک متخصص خوب زنان را برای خویش برگزینید.

** با تشکر از حسن توجه شما عزیزان، مدیریت سایت: دکتر نادره شایگان جراح،متخصص زنان،زایمان و نازائی در تهران **