همه چیز درمورد یائسگی

همه چیز درمورد یائسگی

یائسگی دورانی در زنان است که معمولا در سنین 40 به بالا شروع به نشان دادن علائم می شود. در واقع یائسه شدن به معنای قطع دائمی پریود می باشد. در این دوران امکان حاملگی برای زنان وجود ندارد و این مووع در اثر تغییرات هورمونی شدید در زنان ایجاد می شود و مشکلات خاصی را با خود به همراه می آورد.

در صورتی که یائسگی به هر دلیل زود تر از زمان مشخص برای فرد اتفاق بیافتد به اصطلاح می گوییم فرد دچار یائسگی زود رس شده است. یائسگی در اثر کمتر شدن فعالیت تخمدان ها بوده که نتیجه آن کاهش سطح استروژن و افزایش fsh می باشد. که در نتیجه ی این تغییرات هورمونی ممکن است افراد به علائم و عوارضی دچر شوند که در ادامه ی مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

مراحل یائسگی

یائسگی دارای دو مرحله می باشد که در ادامه اشاره خواهیم کرد:

در این مرحله فرد یکی در میان پریود می شود و ممکن است به طور کامل پریود قطع نشود و به طور آهسته فرد به سمت قطع پریود برود. در این حالت فرد هر چند ماه یکبار و به طور کاملا نا منظم پریود می شود. این نامنظمی آنقدر ادامه پیدا می کند که در نهایت پریود فرد قطع می شود و یائسگی اتفاق می افتد.

زمانی این اتفاق رخ می دهد که فرد یک سال از آخرین پریودش گذشته باشد و دیگر هیچ گونه خونریزی نداشته باشد. در این صورت می گوییم فرد دچار یائسگی کامل شده و دیگر پریود نخواهد شد. علائم بسیار واضح یائسگی که در دراز مدت خود را نشان می دهند عبارتند از پوکی استخوان و مریضی های مربوط به قلب.

علائم پیش از یائسگی

پیش از یائسگی فرد دارای علائمی خواهد بود که عبارتند از:

احساس گر گرفتگی و عرق کردن در طول شب

اختلالات خواب و نوسان در خلق و خوی افراد

خشک شدن ناحیه واژن و بی اختیاری ادرار

علائم ذکر شده حدودا از 4 تا 5 سال پیش از یائسگی رخ می دهند و با یائسه شدن کامل از شدت این علائم کم می شود.

گرگرفتگی شبانه و تعریق

نوعی احساس گرما و داغی که معمولا در بالا تنه و صورت رخ می دهد که به طور معمول این حالت چند دقیقه ادامه دارد. این حالت معمولا برای فرد چند بار در روز و شب اتفاق می افتد و لازم است برای کنترل آن فرد به متخصص زنان مراجعه کرده و دارو مصرف نماید. این دارو ها معمولا هورمونی می باشند اما ممکن است داروی غیر هورمونی نیز تجویز شود. اوج این حالت گر گرفتگی مخصوص شب ها می باشد که خواب فرد را مختل می کند.

اختلالات خواب و نوسان در خلق و خوی افراد

گرگرفتگی و احساس گرما در شب سبب می شود فرد نتواند به خوبی بخوابد و خواب وی با اختلالاتی روبرو شود. همچنین در بسیاری از زنان در این دوران افسردگی دیده می شود. در ادامه به روش هایی که در رفع اختلالات خواب تایر دارند اشاره خواهیم کرد:

1. فرد برای شام وعده سبک در نظر بگیرد و از خوردن غذای سنگین پرهیز نماید.
  2. نکشیدن سیگار به رفع علائم کمک خواهد کرد.
  3. از خوردن قهوه و مواد کافئین دار بعد از ظهر ها اجتناب شود.
  4. در طول روز نخوابید.
  5. مصرف شیر یا ماست قبل از خواب برای این افراد توصیه می شود.
  6. در اتاقی آرام که دارای هوای خنک است بخوابید.
  7. درمان گر گرفتگی با دارو برای بهبود خواب

خشک شدن ناحیه واژن و بی اختیاری ادرار

خشک شدن ناحیه واژن باعث خارش در این ناحیه و درد و سوزش در هنگام برقراری رابطه می شود همچنین فرد ممکن است در هنگام ادرار دچار سوزش شده و اختیار ادرار خود را از دست بدهد. این مشکلات از شایع ترین مشکلات دوران یائسگی می باشند.

امروزه برای رفع خشکی واژن راه های متفاوتی وجود دارد که از جمله این راه ها می توان به کرم های روان کننده و مرطوب کننده ها و همچنین انجام لیزر واژینال اشاره کرد. این کرم ها می توانند برای فرد دخول را راحت کنند و همچنین در صورت انجام لیزر می توان رطوبت را به واژن بازگرداند. این لیزر ها در 3 جلسه انجام می شوند و تاثیر بیشتری نسبت به کرم ها در درمان خشکی واژن دارند.

درمان علائم یائسگی

همانطور که پیش از این گفتیم دو نوع درمان هورمونی و غیر هورمونی برای رفع علائم یائسگی وجود دارد که در ادامه به توضیح این درمان ها خواهیم پرداخت:

درمان غیر هورمونی

این درمان مربوط به استفاده از دارو و یا لیزر واژینال می باشد که در کاهش علائم بسیار تاثیر گذار است.

درمان هورمونی

این درمان در خصوص رفع علائم یائسگی با دارو های هورمونی می باشد که این دارو ها اگر چه دارای اثربخشی بالا هستند اما در کنار این تاثیر دارای عوارضی می باشند مانند تغییر در رفتار و منش، نفخ در شکم، ورم در ناحیه سینه، سر درد و گاهی حتی خونریزی از ناحیه واژن.

درباره این روش ها تحقیقاتی انجام شده است که این تحقیقات نتایجی را در خصوص عوارض مصرف دارو ها داشته اند که نشان می دهد مصرف این دارو ها می توانند برای فرد خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون را افزایش داده و همچنین مشاهده شده است افراد مصرف کننده ی دارو های هورمونی بیشتر به سرطان سینه دچار می شوند.

در همه ی مقالات مربوط به یائسگی توصیه می شود از مصرف خودسرانه دارو پرهیز شود و حتما برای کاهش علائم افراد به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند تا کم خطر ترین راه با عوارض پایین برای درمان علائم آن ها در نظر گرفته شود.

آیا امکان عقب انداختن زمان یائسگی وجود دارد؟

این سوال را بسیاری از مراجعین در شروع علائم یائسگی از پزشک متخصص خود می پرسند. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر این امکان به دلیل این که یائگی نیز یکی از مراحل زندگی است قابل عقب انداختن نمی باشد. در صورت عقب انداختن نیز بدن با اختلالاتی روبرو می شود بنابراین بهترین راه کنترل علائم با راه هایی است که پزشک ارائه می دهد.

زمان مناسب مراجعه به متخصص زنان برای یائسگی

1. در صورت مشاهده ی شدید شدن خونریزی پریود یا لخته بودن بیش از حد خون
  2. مشاهده ی خون پس از رابطه جنسی
  3. طولانی شدن مدت زمان پریود
  4. مشاهده لکه پس از اتمام پریود
  5. تغییر در فواصل پریود به طوری که فرد در فواصل کم پریود شود.

خطرات یائسگی در طول زمان

از جمله خطراتی که در بلند مدت برای فرد پیش می آید می توان به حمله قلبی و سکته مغزی اشاره کرد. اما چرا این اتفاق می افتد؟

دلیل این اتفاق کاهش استروژن است که این هورمون برای حفظ استخوان ها و قلب تاثیر بسزایی دارد. همچنین کاش این هورمون سب ابتلا به پوکی استخوان می شود. لازم است حتما این مشکلات برای متخصص زنان بیان شود تا بهترین درمان در نظر گرفته شود.

کلام آخر

یائسگی نیز مانند دیگر مراحل تکامل بدن یکی از مراحل است که باید با آن روبرو شویم. کافی است در این مرحله به ورزش و رژیم غذایی خود دقت کنید تا کم تر دچار مشکل شوید. بهتر است مواد غذایی ای مصرف کنید که باعث استحکام استخوان ها شوند.