کیست تخمدان یک مشکل هورمونی است که در سال های باروری اتفاق می افتد. اگر کیست تخمدان دارید، ممکن است اغلب پریود نشوید. همچنین ممکن است هورمون هایی با نام آندروژن در بدن شما بیش از حد باشد.

کیست تخمدان، کیسه های کوچک مایع زیادی را در امتداد لبه بیرونی تخمدان ایجاد می کند، که به آن ها کیست می گویند. برای آشنایی بیشتر با کیست تخمدان تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تخمدان-پلی-کیستیک

علائم کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان اغلب از اولین دوره قاعدگی شروع می شود. گاهی اوقات علائم بعد از مدتی پریود شدن ظاهر می شود. برخی از این علئم شامل:

• پریود های نامنظم: درد های نامنظم از علائم رایج قاعدگی هایی که چند روز یا بیشتر از معمول یک پریود طول می کشد.
  • آندروژن بیش از حد: سطح بالای هورمون آندروژن ممکن است منجر به موهای زائد صورت و بدن شود.
  • رشد موهای زائد: روی بازو ها، سینه و شکم شما موهای زائد در بیاید.
  • چاقی: بین 60 درصد از افرادی که مبتلا به کیست تخمدان مبتلا می شوند، از اضافه وزن رنج می برند.
  • تیره شدن پوست: ممکن است لکه هایی از پوست تیر به خصوص در چین گردن، زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه مشاهده شود.
  • نازک شدن موها: افراد مبتلا به پلی کیستیک از ریزش مو رنج می برند.

علت به وجود آمدن کیست تخمدان چیست؟

همانطور که پیش از این اشاره کردیم این بیماری ناشی از اختلال هورمونی است. یکی از احتمالات این است که این بیماری و اختلالات هورمونی زمینه ژنتیکی و وراثت دارد. گرچه ژن خاصی برای این عارضه هنوز تعریف نشده است.

قند مصرفی که وارد خون می شود به کمک انسولین وارد سلول های بدن می شود تا جهت  تولید انرژی وارد چرخه سوخت و ساز شود. بدین وسیله قند مصرف می شود و سطح آن در خون بالا نمی رود.

در افرادی که POCD  دارند در مقابل عملکرد  انسولین مقاومت عملکرد انسولین ایجاد می شود و عملا قند نمی تواند وارد سلول شود نتیجتا قند خون بالا می رود که متناسب با آن تولید انسولین از پانکراس بالا می رود، سطح بالای انسولین باعث افزایش تولید هورمون مردانه بنام تستوسترون می شود.

سطح بالای انسولین+ هورمون مردانه در پروسه سیکل قاعدگی تاثیر منفی دارند و باعث عدم تخمک گذاری می شوند.

در یک پروسه طبیعی سیکل قاعدگی هورمون های تولید شده از هیپوفیز و تخمدان آنقدر دقیق در مقدار معین و زمان معین تولید می شود که منجر به تخمک گذاری می شوند. افرادی که POCD دارند کلمه فولیکول را به کرات می شنوند.

تخمدان-پلی-کیستیک

عوارض عدم تخمک گذاری

مطالبی که گفته شد و اختلال هورمونی توجیح کننده تمام علائم و عوارض PCOD  می باشد که شامل:

• بالا رفتن قند خون و عدم سوخت و ساز- ایجاد دیابت و افزایش چربی و باعث چاقی
  • افزایش چربی های خون
  • بالا رفتن هورمون مردانه(تستوسترون) باعث ایجاد علائم ریزش مو- پرموئی- جوش صورت می شود.
  • چاقی
  • عدم تخمک گذاری و اختلال دو قاعدگی باعث می شود که لایه های داخل رحمی روی هم تجمع کرده و باعث افزایش ضخامت اندومتر شده و در دراز مدت به سرطان رحم ختم می شود.
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • این مسائل تغییرات فیزیکی و نازایی و باعث افسردگی در افراد می شود.

کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیشتر موارد بهترین متخصص زنان می تواند پس از معاینه، کیست تخمدان تشخیص دهد. آن ها ممکن است با کمک سونوگرافی و آزمایش خون PCOS را تشخیص دهند. پزشک شما:

• در مورد علائم و سابقه پزشکی خود با شما صحبت کند.
  • در مورد سابقه پزشکی خانواده بیولوژیکی شما سوال بپرسد.
  • وزن و فشار خون را اندازه بگیرید.
  • یک معاینه فیزیکی انجام دهد، به طور خاص به دنبال موهای زائد صورت، ریزش مو، آکنه و تغییر رنگ پوست توجه کند.
  •  برای بررسی سطح هورمون و سطح گلوکز، آزمایش خون می گیرد.
  • برای بررسی تخمدان ها، ضخامت دیواره رحم و علل دیگر خونریزی را مورد آزمایش قرار می دهد.

چگونه با کیست تخمدان کنار بیاییم؟

یکی از بهترین راه ها برای مقابله با کیست تخمدان، حفظ بدن سالم و خوردن غذاهای مغذی و ورزش منظم است. این تغییرات در سبک زندگی شما می تواند بر سطح هورمون ها تاثیر بگذارد و چرخه قاعدگی شما را تنظیم کرده و علائم را کاهش می دهد.

تخمک-پلی-کیستیک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که برخی از علائم را تجربه کردید و مشکوک به PCOS بودید، می توانید به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارت اند از:

• یک سیکل قاعدگی نامنظم
  • رشد مو های زائد
  • مشکل در باردار شدن

کیست تخمدان وضعیتی است که در آن تخمدان ها مقدار غیر طبیعی آندروژن ها ( هورمون های جنسی مردانه) تولید می کنند که معمولا در زنان به مقدار کم وجود دارد.